Stilteruimte

Mensen gaan misschien minder naar de kerk, maar ze hebben nog steeds behoefte aan bezinning en spiritualiteit. Een nieuw ontwerp voor een modernistische Stilteruimte is in 2008 door de Haagse kunstenaar André Kruysen uitgevoerd en te bezoeken.

Nieuw modernistisch ontwerp

Deze modernistische kerk is ontworpen door architect G. Drexhage en dateert uit 1962, de tijd van de wederopbouw. Bijzonder zijn de 144 pilaren en 144 hoge ramen waardoor het licht wisselend binnenvalt. De hoge witte klokkentoren is in de wijde omtrek bekend.
Kunstenaar André Kruysen heeft drie gebogen wanden ontworpen die van binnen met leem zijn bestreken en samen een nis vormen, De buitenkant is zandkleurig, zodat het geheel samenvalt met de kleur van de kerkwand. De bijzonderheid van het ontwerp zit in het modernistische principe waarbij de constructie duidelijk zichtbaar is. Het gebruik van het 'oermateriaal' leem zorgt voor een gevoel van geborgenheid door de okergele kleur. Er staat een houten kruis uit de vroegere Wilhelminakerk en door de kunstenaar zijn eenvoudige bankjes ontworpen. Het invallende zonlicht schept een ruimte die noodt tot binnentreden.

De kunstenaar

André Kruysen (1967) is een Haagse kunstenaar met een opleiding Beeldhouwen aan de Koninklijke Academie en aan de Rijksacademie. Hij heeft vele projecten en opdrachten uitgevoerd, zoals een "Sokkelbeeld" op de Grote Markt en een beeld voor  Medisch Centrum Haaglanden, beide in Den Haag. Hij kreeg een aantal werkbeurzen en stipendia en zijn werk bevindt zich in particuliere collecties. In 2005 maakte hij de grote installatie "Double Glazing" in deze kerk, waaruit deze opdracht voor een Stilteruimte is voortgekomen.